Клас.
6 клас
Тема.
Джек Лондон «Жага до життя». Проблеми життя і смерті, дружби й зрадництва у
творі.
Мета:
дидактична:
зацікавити учнів особистістю американського письменника, формувати уявлення про
творчість Джека Лондона, вчитися осмислювати зміст оповідання «Жага до життя»;
розвиваюча: розвивати навички аналізу художнього тексту
та уміння висловлювати власну точку зору;
виховна:
виховувати любов до життя, уміння боротись за своє життя, навчити виживати в
екстремальних ситуаціях, сприяти становленню активної життєвої позиції.
Тип
уроку: урок
вивчення художнього твору
Обладнання:
портрет письменника, ілюстрації до біографії та до оповідання; краєвиди Аляски,
мультимедійна презентація, карта світу.
Зміст
І.
Актуалізація опорних знань учнів.
-
Пригадати
вивчені твори, які розповідають про поведінку у незвичайних ситуаціях, назвати
героїв.
(Д.Дефо «Робінзон
Крузо», Ж.Верн «П’ятнадцятирічний капітан»).
ІІ.
Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
- Сьогодні видатний
американський письменник Джек Лондон запрошує нас у тяжку і виснажливу
мандрівку на Північ, де людські характери перевіряються Природою. Сьогодні на
уроці ми познайомимося із життям сильних та мужніх людей: один з них — чоловік,
що реально існував, знаменитий письменник Джек Лондон, другий — безіменний
герой його уславленого оповідання. Але спочатку, як завжди, дізнаємося про
самого письменника.
ІІІ.
Сприймання і усвідомлення нового
матеріалу.
1. Інсценізація «Інтерв'ю з письменником».
Журналіст. Містер
Лондон, розкажіть будь ласка про своє життя і творчість.
Лондон. Я
народився 12 січня 1876 року в Сан_Франциско. Батько покинув родину
напризволяще. Мати , вчителька музики, вдруге вийшла заміж. Я поважав вітчима,
навіть прізвище його взяв. Батьки часто змінювали місце проживання, друзів я не
мав, їх мені заміняли книжки. У п’ять років я вже вмів читати і писати. До
школи пішов разом із старшою сестрою Елізою. В Орлеані вперше потрапив до
бібліотеки. У 1886 році наша сім’я зубожіла, мені довелося самому заробляти на
хліб. Я розносив газети, ходив до школи та ще підробляв. Коли після нещасного
випадку вітчим зовсім не зміг працювати, моє дитинство закінчилось.
Ж. І
ви почали працювати?
Л. Так.
Де я тільки не працював. Робітником на консервній фабриці, рибальським
патрулем, матросом на шхуні. І весь час у вільні хвилини читав книжки, які
возив із собою. За рік плавання багато побачив, набув досвіду, змужнів.
Ж. Як
сталося, що ви почали писати?
Л. Якось
моя мати побачила оголошення в газеті про конкурс на кращий нарис
автора-початківця та умовила мене спробувати щастя. Я тоді працював на фабриці.
За дві ночі після важкої праці я написав твір «Тайфун біля берегів Японії».
Мені пощастило, я здобув першу премію. Письменницька робота зацікавила мене.
Ж. Ви
ніколи не думали продовжити навчання?
Л. Чому
не думав? Думав. Повернувшись до Окленда, я вступив до середньої школи, мені
тоді було 19 , але вчитися ніколи не пізно. Мрія про університет ніколи не
полишала мене.
Ж.
Чи здійснилась вона?
Л. Так,
здійснилась. Я покинув навчання в школі, позичив трохи грошей і за кілька днів
пройшов дворічний курс підготовки до університету. Став студентом
Каліфорнійського університету. Та довго там не протримався : було важко
навчатися, працювати й писати.
Ж.
Як склалася ваша подальша доля?
Л. Коли
на Клондайку почалася «золота лихоманка» , я теж вирішив спробувати
розбагатіти.
Ж.
Чи вам це вдалося? Чи посміхнулася удача?
Л. Та
де там… Хоч тяжко працював… Одне слово, я був не останнім. А там потрібні
сміливість, витривалість, мужність.
Ж. А
захоплення письменницькою працею тоді не зникло?
Л. Воно
мене ніколи не полишало. У квітні 1900 року побачила світ збірка моїх оповідань
«Син вовка» , а через рік – «Бог його батьків», згодом «Діти морозу», роман
«Дочка снігів». Успіх, слава, забезпеченість стали на мій бік.
Ж. Дякуємо за інтерв’ю , було приємно познайомитися.
2. Повідомлення географа.
Клондайк
– ріка в Північній Америці , на північному заході Канади, права притока Юкону.
Бере свій початок у горах Маккензі. Довжина 180 км. У басейні Клондайку
наприкінці 19 ст. були відкриті родовища золота. Почалася «золота лихоманка», і
тисячі золотошукачів кинулися за щастям. Багато з них загинуло від морозів,
цинги і браку досвіду виживання в суворих північних краях.
3.
Слово вчителя.
Світ
звичайних людей, їхні душі розкриває Джек Лондон у своїх творах. Він пише про
страждання людини, її боротьбу, про добро і зло. Та найголовніша риса, яка
привертає увагу письменника,— це захоплення людською стійкістю. Вершиною
людської гідності є здатність захистити слабшого, вірність дружбі, законам товариськості,
гуманізм у стосунках між людьми. Такими були улюблені герої Джека Лондона.
Таким був і він
4.
Повідомлення літературознавця.
Твори Джека Лондона відкрили американцям Північ. Він не тільки дав
точні, яскраві й поетичні картини краю Білої Тиші, але й показав людей, які
його населяли: індіанців — корінних жителів, з їх своєрідними законами. Та
білих, що прийшли сюди у пошуках щастя.
Джека Лондона як письменника цікавили яскраві особистості. А
суворі умови дикої Півночі давали можливість роз крити їх у всій повноті.
Митець неначебто відкривав читачам нові пласти реального життя, зображуючи його
правдиво і без прикрас.
Ірвінг Стоун, автор художньої біографії Джека Лондона, що має назву «Моряк у сідлі», писав: «Він був одержимий жагою правди». Неприкрашену правду про труднощі, які доводилося переживати золотошукачам, про силу й слабкість людської натури розповів Джек Лондон у своїх творах під назвою «Північні оповідання». Одне з них — «Жага до життя».
Ірвінг Стоун, автор художньої біографії Джека Лондона, що має назву «Моряк у сідлі», писав: «Він був одержимий жагою правди». Неприкрашену правду про труднощі, які доводилося переживати золотошукачам, про силу й слабкість людської натури розповів Джек Лондон у своїх творах під назвою «Північні оповідання». Одне з них — «Жага до життя».
5. Робота із тлумачним словником.
Жага — гаряче бажання. (Словник Б. Грінченка.)
6.
Виразне читання оповідання
Джека Лондона «Жага до життя» (У перекладі П. Соколовського )
7.Робота над оповіданням "Жага до життя".
1) Від чийого імені ведеться розповідь? (Від імені
оповідача.)
2) Назвіть головних героїв. Скільки їх? (Двоє. Білл та
його товариш.)
3) Як ви вважаєте, чому головний герой не має імені?
(Автор прагне до узагальнень. Його цікавить просто людина у критичній
ситуації.)
4) Як ви оцінюєте вчинок Білла? (Як аморальний.
Адже він покинув свого хворого товариша серед безкрайньої пустелі.)
8. Робота в зошиті.
1) Визначте елементи сюжету.
(Експозиція — опис Півночі.
(Експозиція — опис Півночі.
Зав'язка — Білл кидає свого хворого товариша.
Розвиток дії — герой бореться за життя.
Кульмінація — сутичка з вовком.
Розв'язка — порятунок героя.)
2) Доведіть, що твір є оповіданням.
(Наявні усі ознаки:
(Наявні усі ознаки:
- невеликий прозовий твір;
- невелика кількість героїв (двоє);
- однолінійний сюжет (тема: як людина бореться за
життя у Білій Пустелі);
- невеликий проміжок часу (декілька тижнів);
- стислі описи.)
3) Визначте ідею оповідання. (Людина кидає виклик
смерті і перемагає її.)
4) Які проблеми порушує автор у творі? (Проблеми
людської гідності, життя і смерті, вірності у дружбі чи здатність зрадити її,
гуманізм у стосунках між людьми.)
ІV. Узагальнення і
систематизація знань і умінь учнів.
1. Скласти сенкан «Невідомий герой».
1. Невідомий герой
2. Стійкий, мужній
3. Бореться, рухається, перемагає
4. Має гаряче бажання вижити
5. Життєлюб
1. Невідомий герой
2. Сильний, витривалий
3. Кидає виклик смерті і перемагає
4. Має гаряче бажання вижити
5. Справжня людина
2. Дати
характеристику Біллу
- Поряд із сильними сторонами людини
показані і слабкі. Так, це Білл.
- Ким виступає Білл в оповіданні?
- Зрадником, поганим
другом.
- Які риси йому притаманні?
- Підлість, жорстокість,
жадібність.
- А чи міг Білл поступити по-іншому?
- Чи справедливо вчинила природа з Біллом?
3. Які
проблеми порушує автор в оповіданні?
1. Проблему дружби,
взаємодопомоги людяності, порядності, людської гідності.
2. Проблему життя і смерті.
3. Уміння вийти з будь-якої
екстремальної ситуації.
4.Запитання для контролю.
1)Де
і коли народився Джек Лондон?
2.
Яке його справжнє ім'я?
3.
Якою була найбільша мрія хлопчика?
4.
Згадайте, чому Джек Лондон опинився на
Алясці?
5.
Яку роль відіграла ця подорож у його
творчому житті?
6.
Згадайте назву першого оповідання Джека
Лондона.
7.
Яка тема та ідея оповідання «Жага до
життя»?
8.
Які епізоди оповідання схвилювали вас
найбільше? Чому?
V. Підведення підсумку уроку і осмислення
домашнього завдання.
- У вас на партах маленькі червоні сердечка.
Запишіть кілька рис характеру, які б ви запозичили у нашого
героя і вони б вам пригодилися у житті.
- Прикладіть їх до свого серця.
Нехай ці слова проникнуть у ваше людське серце і у вас
появиться ще більше бажання жити, любити життя, а в цьому житті бути добрими,
терплячими, милосердними, цінувати дружбу, цінувати життя.
Життя – це боротьба. Людина завжди має долати якість
труднощі, щоб дійти до поставленої мети. Але як відомо за всіх часів перемагають лише сильні.
Труднощі загартовують характери, зближують людей. Як писав
білоруський письменник В.Биков:
«Жити гідно – нелегко.
Треба прагнути бути
людиною,
незважаючи на всю
жорстокість
навколишнього світу»
Домашнє
завдання
Переказувати оповідання
«Жага до життя»; дібрати цитати до образу головного героя;
Комментариев нет:
Отправить комментарий