Клас.
10 клас
Тема.
Генріх Ібсен. «Ляльковий дім».
Мета:
дидактична:
визначити основні принципи «нової» драми, розкрити суть соціально-психологічної
драми “Ляльковий дім”, з'ясувати основні проблеми, особливості композиції
драми;
розвиваюча:
розвивати навички виразного читання за особами, переказу драматичних творів,
виділення ключових епізодів, їх коментування;
виховна:
виховувати повагу до людської гідності.
Тип
уроку: урок
вивчення художнього твору.
Обладнання:
портрет письменника, ілюстрації до твору, фрагменти кінофільму, вистави.
Зміст
І.
Актуалізація опорних знань учнів.
1.Бесіда
на актуалізацію знань.
- Розкрийте поняття
«нова драма».
- Які основні ознаки «нової драми»? (Це драма
сильних характерів і великих ідей; в основі сюжету лежить суперечка про основні
проблеми сучасності. Таку драму ще називали «п’єсою про людську душу».
Композиція п’єси має інтелектуально-аналітичний характер; фінал у ній
відкритий.)
- Поясніть, чому період «нової драми»
пов’язують із появою Генріха Ібсена в літературі. (Роком народження нової
європейської драми — драми психологічної і соціальної — вважається 1879 рік,
коли був написаний «Ляльковий дім».)
ІІ.
Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
Епіграф:
«Ібсен є батьком нової
драматургії, яка впритул підійшла до проблеми сучасної людини та її душі…»
ІІІ.
Сприймання і усвідомлення нового
матеріалу.
1.
Слово
вчителя
Історія створення драми
«Ляльковий дім»
Ібсена називають творцем нової драми.
За його словами «п’єса не закінчується падінням завіси після п’ятої дії –
справжній фінал знаходиться за її межами; письменник визначив напрям, у якому
потрібно шукати цей фінал, потім – наша справа, справа кожного читача чи
глядача самостійно дійти до цього фіналу шляхом власної творчості».
У творчості Ібсена виділяють три
періоди, які визначають інтерес письменника до певної тематики.
До третього періоду, який ще умовно
називають «п’єсами про людську душу, належить соціально-психологічна драма
«Ляльковий дім». У центрі уваги твору – проблема сімейного щастя. Автор
піднімає завісу над родинними стосунками, щоб розібратися в секреті сімейного
щастя, бо від гармонії в рідному домі залежить гармонія душі людини і світу
взагалі.
2. Робота з літературознавчим словником
2. Робота з літературознавчим словником
«Ібсенізм» —
особливість художнього мислення, творчого методу, який полягає у розкритті
трагізму життя через психологічні колізії, поєднання зовнішньої та внутрішньої
дії, інтелектуально-аналітичному підході до подій та образів, філософському
осягненні дійсності, широкому використанні підтексту, символіки тощо.
3.Перегляд
відеофрагмента Ібсен «Ляльковий дім»
«Як жити? Як любити?
Яким бути?» на ці запитання допоможе відповісти п’єса «Ляльковий дім».
4.
Аналіз драматичного твору (робота в зошиті)
Робота над будовою твору
Експозиція
— напередодні Різдва, показане життя родини Хельмерів Зав’язка — у будинку
Хелмерів з’являються фру Лінне та Нільс Крогстад: фру Лінне просить допомогти
їй знайти роботу, а Крогстад — зробити йому «послугу».
Розвиток
дії — Крогстад шантажує Нору. Жінка у відчаї шукає вихід зі скрутного
становища.
Кульмінація
— лист від Крогстада, з якого Торвальд дізнається про злочин дружини, а Нора —
правду про Торвальда.
Розв’язка
— Нора йде із дому, відкритий фінал.
Тема
Зображення духовного
занепаду суспільства, яке ілюструє приклад руйнування сім’ї Торвальда і Нори
Ідея
Заклик до збереження
сімейних і відновлення загальнолюдських цінностей
Проблематика
Проблема сім’ї,
духовної єдності людей, честі, кохання, правди, совісті, дружби, людської
гідності
Жанр
Соціально-психологічна
драма
— Драма «Ляльковий дім»
мала ще й іншу назву — «Нора». Отже, у центрі уваги драматурга — Нора, дружина
адвоката Хель-мера. Оскільки це «п’єса про людську душу», то можна говорити про
її прояви — зовнішні та приховані, внутрішні. Розглянемо таблицю.
Зовнішні та внутрішні прояви душі
Нори
Зовнішні, відкриті
|
Прояви
|
Внутрішні, таємні
|
Молода, енергійна, весела, безтурботна
|
У зовнішньому вигляді
|
Серйозна, відповідальна, економна, змучена серйозними проблемами
(зокрема боргу)
|
Думає про задоволення, про те, як розважити свого чоловіка, довести
йому своє кохання
|
У поведінці
|
Думає про те, як зберегти таємницю, багато працює, щоб покрити
витрату грошей на погашення боргу
|
Дбає про своє «родинне гніздечко», грається з дітьми
|
У вчинках
|
Підробляє вексель, щоб урятувати чоловіка; розповідає подрузі, бо не
відчуває підтримки чоловіка, дуже самотня; рішуче пориває з чоловіком,
зрозумівши, що вона для нього лише «лялька»
|
Любить, догоджає, інколи через силу
|
У ставленні до чоловіка
|
Очікує на «диво»
|
Любить над усе, дбає про їхнє виховання, розвиток
|
У ставленні до дітей
|
Боїться, що її «злочин» вплине на них, уважає себе негідною їх
виховувати
|
Дружелюбна, добра, співчутлива
|
У ставленні до інших
|
Доброзичлива, готова допомогти
|
ІV. Узагальнення і
систематизація знань і умінь учнів.
1.Літературний диктант
1. Як Хельмер називав свою дружину? (Білочка, жайворонок)
2. Який подарунок просила Нора в чоловіка на Різдво? (Гроші)
3. Хто така фру Лінне і чому Нора довіряє їй свою таємницю?
(Подруга; щоб не думала, що вона така легковажна й безтурботна.)
4. Чому раділа сім’я Хельмерів напередодні Різдва? (Чоловік посів
високу посаду й сім’я буде добре забезпечена.)
5. Що просить Крогстад у Нори? (Заступитися за нього перед
чоловіком, щоб той його не звільняв.)
6. Чому Крогстад шантажує Нору? (Вона заборгувала йому, подала
вексель батька з підробленим підписом.)
7. Чому Нора так зробила? (Щоб урятувати чоловіка й не тривожити
дуже хворого батька.)
8. Чому Нора не допускає до себе дітей? (Щоб їм не зашкодити, адже
вважає себе негідною їх виховувати.)
9. Як відповів Хельмер на настійливе прохання щодо Крогстада?
(Відмовив)
10. Що надумала Нора в безвихідній, на її думку, ситуації і чому
не здійснила? (Вчинити самогубство; забракло духу)
11. Що запропонувала фру Лінне Крогстаду й чому? (Об’єднатися; щоб
мати, для кого жити)
12. На яке «диво» очікувала Нора? (Що чоловік візьме її провину на
себе, зрозуміє та підтримає.)
2.Інтерактивна вправа
«Займи позицію»
1) Чи любив Хельмер свою дружину?
Так не зовсім ні
2) Чи була фру Лінне справжньою подругою?
Так не зовсім ні
3) Чи є Крогстад негативним персонажем?
Так не зовсім ні
(Учні мають обґрунтувати свої позиції.)
3. Робота з епіграфом
уроку
- Беручи до уваги все вивчене про Г.Ібсена, поясніть слова
епіграфа.
Чи згодні ви з думкою Б.Шоу?
V.
Підведення підсумку уроку і осмислення домашнього завдання.
1.Підведення
підсумку уроку
Інтерактивна
вправа «Мікрофон»
Закінчіть речення:
• Я не вірю, що…
• Мені сподобалася
думка про те…
• Я думаю, що в наш
час…
2.Домашнє
завдання
Характеризувати образи
драми.
Mystino: Casino in Japan Review and Bonus Codes
ОтветитьУдалитьMystino 온라인카지노 online ミスティーノ casino is licensed and regulated in Japan by MGA. Read more about the casino and get your bonus today! Rating: 10/10 · Review by Casinoinjapan.com ボンズ カジノ